Romantiek en de zee

composities van onder anderen

Robert Schumann en Henriëtte Bosmans

 

Uitvoerenden

Maarten Karres, bas/bariton

Marco Boerlage, dwarsfluit

Marten Koen, piano

 

Robert Schumann is in veel composities geïnspireerd door de liefde die hij voelde voor zijn jonge pianoleerlinge Clara Wieck die later de grootste pianiste van haar tijd in Europa werd, daarnaast ook zijn echtgenote en hem – in de termen van Romantiek - liefst acht kinderen schonk.

 

Naast vele andere composities droeg hij de drie Romances Op. 94 aan Clara op. Deze stukken werden gecomponeerd voor hobo en piano, maar worden vaak ook uitgevoerd door violisten en fluitisten.

 

De Romantiek echode lang na, in stukken die tot ver in de 20e eeuw gecomponeerd werden.

 

De Nederlandse componiste Henriëtte Bosmans heeft tussen 1914 en 1951 een reeks stukken voor kamermuziekensembles en voor solo-instrumenten met orkest gecomponeerd. Aanvankelijk werd zij daarbij geïnspireerd door Debussy. Later ontwikkelde zij een modernere stijl, waarvoor ze in de leer ging bij Willem Pijper.

 

In een aantal van haar liederen worden liefdesrelaties bezongen, waarin de zee van grote invloed is op het geluk dat de liefde voor de partners in petto heeft.

 

Tot besluit van dit concertje verhaalt de zanger over de hemelse klanken van een fluit die in de verte opgaan in het schemerduister van de vallende avond. Dit romantische pareltje wordt ons in de schoot geworpen door de 20e eeuwse dirigent en componist Hans Brandts Buys.